söndag 7 oktober 2012

Auxonne (7 okt)

Morgonen bjöd på störtregn! Synd att det var söndag, annars hade vi kanske kunnat hitta en tvättinrättning, som var öppen, och legat en dag till i denna vackra stad! Men det FANNS en öppen sådan, sa tjejen, som serverade frukosten, och igår lånade ut datorn! MEN... om ni nu vill bo en natt till, så är tyvärr hotellet stängt och ingen städar ert rum!? Vi försäkrade henne om, att det inte gjorde något. Nästa problem var, att hela Auxonne stängde klockan 12. Inga restauranger öppna, alltså. Vi försäkrade henne om att vi kunde köpa mat och äta pa rummet, och då såg hon glad ut och visade på kartan, var tvättinrättningen fanns och var vi kunde handla mat. Men före 12, så skynda er! Vill ni ha tillgång till hotelldatorn idag också? Här är nyckeln till den! Och koden till hotellets dörrar är här! Och om det skulle vara något, så har ni mina telefonnummer här, sa hon, och skrev ner allt på en lapp!
Vi gick ut och kollade hur tvättinrättningen funkade - man behövde gott om mynt och tvättmedel.
Till snabbköpet och köpte laxpate plus vitt vin till lunch, och bresaola och camembert samt en legymsallad till kvällsmat. Fixade dessutom tvättmedel och växelmynt.
Tvätten gick som en dans, tack vare en glad fransyska och ett lexikon. Allt rent och torrt på en dryg timma, till en kostnad av 9€!
Åt laxpaten på rummet, gick igenom alla kartor, som var "använda" och dessutom en tysk, tung guidebok. Allt vägde faktiskt många kilo, ska se imorgon, om vi kan skicka hem allt till Sverige, varje kilos lättnad är klart märkbar om det är backigt!
Gick sen ut och besåg stan. Vi bor mitt i centrum och de flesta hus runt omkring är från 1600-talet eller äldre!
Katedralen var mäktig! Utanför den stod Napoleon staty, han gick i sin ungdom på artilleriskola i denna stad.
Jag tog ett sextiotal foton, dock med den vanliga kameran, så det blir nog inte förrän i Sverige som jag lägger ut dem! Lyckades inte hitta kameran , när den var uppkopplad till datorn - en fransk "utforskare" är faktiskt ganska annorlunda än en svensk dito! Får se, om jag kan plugga in minneskortet direkt i datorn ikväll, när jag nu har gott om tid!
Tvättinrättningen.

Laxpate till lunch på rummet i söndagsstängt Auxonne.

Bilder från kyrkan mitt emot vårt hotell.

Stolarna står i det s.k.barnaltaret.

I-L tänder ett 1€-ljus.

Promenad i Auxonne.

Här åt vi kebab igår kväll.

Vårt hotell "le Corbeau" (korpen)

Auxonnes saluhallar, där man har marknad varje fredag.

En ung man, som inte lever längre....

Napoleon, som gick i artilleri-skola här.

Baksidan av saluhallarna.

Vår hotellingång då vi var de enda gästerna!

Planering och vägval inför kommande cykeldagar.

Inga-Lis tar just nu en tupplur, sen ska vi skriva "rent" och sedan är det dags för kvällsmat! Kanske vi hinner med något franskt tv-program också, livet är hårt när man är på cykeltur!!!

Nästan lite spöklikt att vara ensam på ett stort hotell så här, men härligt, härligt..... !
Som ni ser - foton via kameran, men tar lång tid att överföra, så ca suffit! Voila!
(Bilderna är överförda efter hemkomsten, liksom på de andra inläggen, dessutom har jag korrigerat alla å,ä och  ö, som ju inte finns på ett franskt tangentbord!)