onsdag 24 oktober 2012

Carry-le-Rouet - Marseille Airport Provence

Börjar få stark hemlängtan nu! Vädret har varit väldigt soligt, men trots det bara ca 18 grader, alltså inget badväder! Har åkt tillbaka till flygplatsen och tagit hotell där. Lämnat tillbaka bilen, hade kört 45 mil den här veckan, ungefär en normal cykelvecka! Men så mycket bekvämare!
Funderade över hur resandet är idag, jämfört med förr.
Min mormor Annie reste tillsammans med en väninna per segelfartyg till Kina i början av 1900-talet. Tror att det var väninnans man, som ägde rederiet, som fartyget sorterade under. De hade säkert all den lyx, som den tiden kunde erbjuda, men trots det saknade de en viktig sak, som vi idag betraktar som självklar under en resa: kommunikation med nära och kära. Utan den blir man ganska isolerad efter bara några dagar på resande fot, kan jag föreställa mig! Min mormor löste det genom att varje dag skriva ett brev till sina föräldrar. Breven kunde hon ju dock  inte skicka iväg, av lätt förståeliga skäl! Istället sparade hon alla breven i sina prydligt adresserade kuvert i buntar, som hon sammanfogade med prydliga snören! Breven finns kvar, har sparats av min mor, som gick bort förra sommaren. Jag har bara inte haft tillfälle att sätta mig ner och läsa dem ordentligt ännu. Har dock hört henne berätta om resan och förstår, att läsningen kommer att bli intressant!
Under vår resa, som bara varat 49 dagar, mormor var borta flera månader, har vi ibland känt oss lite isolerade från vår vardagstillvaro, trots daglig kommunikation med anhöriga och vänner via telefon och internet! Hur kände man sig då inte under en resa för hundra år sedan? Tänk på upptäckarna Andre', Shakelton, Amundsen, Nordenskjöld m.fl. som var borta  halvårsvis, ja, ibland flera år!
Ska bli spännande att se, om cyklarna, som inte är paketerade enligt Air France's regler, kommer att godkännas vid incheckningen! Ska vara där två timmar innan incheckningstiden, för att eventuellt hinna åtgärda dem!
Natti!
Tyvärr gick den ordinarie kameran sönder, gick ej att ladda, så de sista två dagarna av vår resa saknar "riktiga" bilder!
Sista dagen blev, p.g.a. vår magsjuka, så jobbig, att vi hade fullt upp med att klara att checka in cyklarna, bagaget och oss själva, så några bilder blev det överhuvud taget inte sista dagen! 

OBS helikoptern vid sidan av bilen!

Kvällsmat på hotell Ibis vid flygfältet.

Hotellet vi bodde på.

1 kommentar:

  1. Britt-Marie Lissmatz25 oktober 2012 kl. 08:42

    Välkomna hem!
    Ni är verkligen otroligt duktiga!
    Jag har jobbat i dag men jag har börjat tröttna trots att det bara varit en dag i veckan. Både Kent och jag önskade att vi hade kunnat tagit en tur neråt (inte cykla) men med bil!Det går väl fler tåg. Vi hörs! Kram på er båda från Kent och Britt-Marie

    SvaraRadera